Webshop marketing

Webshop marketing: hoe je je webshop tot de beste in de branche maakt

Algemeen

Webshop marketing is belangrijk voor de groei van jouw webshop, omdat het belangrijk is gevonden te worden op zoekmachines als Google. Waar moet je op letten bij je webshop marketing, en hoe kun je ervoor zorgen dat jouw webshop een fenomenale groei doormaakt?

Webshop marketing: wat houdt het in?

Je zet een webshop niet voor niets op. Je hebt iets voor ogen, wil graag de beste in de markt worden. Wat heel belangrijk is, maar niet veel (startende) ondernemers zien, is dat je onderscheidend moet zijn. Natuurlijk, een open deur. Maar hoe ben je onderscheidend? Het is belangrijk om webshop marketing te voeren en hier goed over na te denken.

De beste webshop marketing heel veelzijdig

Om een webshop marketing campagne op te zetten, moet je aan veel dingen denken. Het gaat om SEO, SEA, Google Adwords, social media en overige verkeerskanalen. Als je je een beetje in (online) marketing hebt verdiept, weet je dat het tegenwoordig allemaal om content draait. Goede content zorgt voor meer verkeer en betrokkenheid. Betrokkenheid kan zorgen voor een hogere conversie. Dát wil je, je webshop draait er inmiddels om dat mensen wat kopen.

Waar begin je?

Een webshop marketing campagne begint bij een goede website. Als de basis niet goed is, heeft het geen zin om promotie uit te voeren via andere kanalen, want iedereen klikt direct weg bij een slechte website. Het moet er professioneel en betrouwbaar uitzien. Maar wat is professioneel en betrouwbaar? Ten eerste moet je een goed logo hebben. Iets in elkaar geflanst in paint gaat ‘m natuurlijk niet worden.

Ten tweede is een menubalk heel belangrijk. Er moet een logische volgorde in zitten. Uit onderzoek blijkt dat mensen websites betrouwbaarder vinden als er een standaard volgorde in de menubalk zit. Het begint met Home en eindigt met Contact.

Ook veel ‘visuals’ zijn belangrijk. Het oog wil ook wat, en niet alleen om te lezen. Lezen is belangrijk en interessant, maar zonder pauze van een mooie afbeelding of een instructief filmpje is het weinig waard.

En dan? Webshop marketing?

Als je eenmaal een goede website hebt waar alles spik en span eruit ziet, ben je wel een tijdje verder. Maar áls het eenmaal zover is kun je beginnen met webshop marketing. Eigenlijk ben je er al mee begonnen door een up-to-date en frisse website te bouwen, maar de volgende stap is: content. Content schrijven is een van de belangrijkste aspecten van webshop marketing om engagement te creëren. De rest… komt vanzelf.